کد مطلب:37894
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
در احاديث مينويسند: كسي كه امام رضاعليهالسلام و يا حضرت معصومه (س) را زيارت كند، بهشت بر او واجب ميشود. با توجه به اين كه نام يا (ذكري) از زيارت قبلي نيامده است، آيا اين مورد صحت دارد؟
ضمن تقدير و تشكر از اعتماد و مكاتبه با اين مركز.
درباره زيارت امام رضاعليهالسلام يا خواهر بزرگوارشان، نيز زيارت امامان ديگر روايات زيادي وجود دارد. اما در بعضي از اين روايتها كه، مسند است، قيودي وجود دارد. و مطلق نيست، مثلاً در روايتي كه از امام رضاعليهالسلام ميباشد، آمده است: فازارني أحد من أوليائي عارفاً بحقي الا شفعت فيه يوم القيامة؛ زيارت نميكند مرا احدي از نزديكان و دوستانم در حالي كه آگاه باشد به حقم، مگر اين كه در فرداي قيامت او را شفاعت كنم.
مرحوم شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 14، ص 553.
درباره زيارت حضرت معصومه(س)، روايتي از امام رضاصلي الله وعليه وآله وارد شده است كه به سعد بن علي فرمود: اي سعد، براي ما، نزد شما قبري است. سعد به امامعليهالسلام گفت: قبر فاطمه معصومه (س) دختر امام كاظمعليهالسلام را ميفرماييد امامعليهالسلام فرمود: بلي، هر كس او را زيارت كند در حالي كه عارف و آگاه به حق او باشد، بهشت بر او واجب است. در اين دو روايت قيد عارفاً بحقي يا بحقها آمده است. عارف و آگاه به حق امام و يا علامه محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 48، ص 316؛ مستدرك الوسائل، ج 10، ص 368.
امامزادههاي بزرگوار كسي است كه اولاً جايگاه و مقام خاندان عصمت و طهارتعليهمالسلام را نزد خدا بداند و آنها را بشناسد. ثانياً بداند اين خاندان به لحاظ مبرّا بودن از پليدي و آلودگي و طاهر بودن از گناه و زشتي و داشتن تقوإ؛ لؤ و معنويت و عبادت و طهارت روح و ترس از خدا به چنين مقامي دست پيدا كردهاند.
ثانياً: بداند رضايت اين خاندان از انسان، در گرو رضايت خدا ميباشد. يا صرف نظر از اين روايات، روايات و آيات بسياري هست كه خداوند تنها از انسان پاك و وارسته، اعمال را ميپذيرد. كسي نميتواند رضايت و شفاعت و توجه امامان را جلب كند، مگر آن كه خداوند از او راضي باشد و اعمال و عبادات خود را به نحو احسن انجام دهد در ضمن ميتوان گفت كه برخي از اين روايات براي تشويق به زيارت و توجه به اين خاندان وارد شده تا در سايه توجه به اين خاندان با مكتب اصيل اسلامي و سيره و سنت امامان و احكام و قوانين الهي آشنا شويم.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.